Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

X Nadbałtycka Debata Katechetyków Polskich

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Pod hasłem „Katecheza w służbie wiary” w dniach 10-11 czerwca br. w Trzęsaczu po raz dziesiąty odbyła się debata katechetyków polskich zorganizowana przez Katedrę Katechetyki Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Szczecińskiego. Podczas pierwszej sesji zatytułowanej „Problem wiary we współczesnym świecie”, którą prowadziła s. dr hab. Halina Wrońska z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, zagadnienie wiary w świetle badań socjologicznych zostało zaprezentowane przez o. prof. dr. hab. Andrzeja Potockiego (Uniwersytet Warszawski). Prelegent ukazał, jak religijność sytuuje się w kontekście świata wartości. Badając zagadnienie religijności, należy wziąć pod uwagę jej elementy składowe: autoidentyfikację religijną (człowiek deklaruje się jako wierzący), praktyki religijne (jednorazowe, obowiązkowe, nadobowiązkowe), wiedzę religijną (dużo wiem, ale nie muszę wierzyć, albo niczego nie wiem), wiarę (deklarujemy się obecnie jako prowierzeniowi, ale także jako wierzący na swój sposób), moralność, więź z Kościołem. Suma tych elementów daje prawdziwy obraz religijności. Socjologowie zauważają bardzo niski poziom wiedzy religijnej z jednej strony, a z drugiej - jej pogłębienie w małych grupach czy ruchach religijnych. Jako choroby polskiej wiary mówca wskazał: ateizm (negacja), horyzontalizm (sprowadzanie rzeczywistości do tego, co doczesne), selektywność (wybiórczość), prywatyzację wiary (coś przyjmuje się, a coś odrzuca), fideizm (brak podbudowy rozumowej dla wiary), fanatyzm (upór w promocji swoich duchowych poglądów), bigoterię (doświadczenie wiary redukuje się, a manifestuje się nadgorliwość), brak przełożenia wiary na życie, grzech śmiertelny (jako oddalenie się od Chrystusa).

Ks. prof. dr hab. Zdzisław Kroplewski (Uniwersytet Szczeciński) przedstawił problem wiary od strony psychologicznej, a więc z perspektywy konkretnego człowieka, który funkcjonuje we wspólnocie. Zaznaczył, że psychologia nie zajmuje się nadprzyrodzonością, a ujęciami wiary: behawioryzm (człowiek uczy się reagować na bodźce, religijność jest więc reakcją na bodźce), psychoanaliza (religijność jest przeszkodą, nie pozwala na aktywność), kognitywizm (w człowieku tworzą się schematy, w które włączona jest także religijność), psychologia humanistyczna (humanizm wchodzi w miejsce religii). Na rozwój religijności wpływają trzy czynniki: genetyczno-biologiczne, środowiskowe oraz tożsamości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W kontekście powyższych przedłożeń w dyskusji odniesiono się do obrazu wiary i religijności katechizowanych. Podkreślono konieczność zintegrowania wiary ze środowiskiem katechetycznym, a także współpracy z rodzicami, mediami i grupami angażującymi dzieci i młodzież.

Reklama

Drugiej sesji zatytułowanej „Wiara jako pierwszorzędny cel katechezy” przewodniczył ks. prof. dr hab. Piotr Tomasik (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie). Tematykę tę od strony teologicznej przedstawił ks. prof. US dr hab. Janusz Bujak (Uniwersytet Szczeciński). Prelegent wykazał, że wiara jest postawą zawierzenia Bogu, aktywnością Boga w człowieku. Zadaniem teologów zaś jest badanie osoby ludzkiej we wszystkich jej wymiarach i otwarcie się na Prawdę. Ksiądz prof. dr hab. Roman Murawski (TS Warszawa) w przedłożonym temacie „Wiara a wychowanie” próbował wyjaśnić, co znaczy wychowanie w wierze. Podkreślił, że wierzyć znaczy „nasłuchiwać głosu Boga” (DV 2), to przyjąć Słowo Boże, które daje nowe widzenie świata i siebie. Postawa ta zawiera dwa aspekty: nawrócenia i poznania. Jest też działaniem wychowawczym. Pytaniem jest dziś, jak wiarę przekazać, czy działania katechetyczne są w tym względzie atrakcyjne i czy szkolne lekcje religii mają wychowywać w wierze? Ks. prof. Murawski zauważył, że katecheza szkolna jest zapoczątkowaniem procesu dojrzewania wiary, etapem, przygotowaniem drogi.

Ostatniej sesji zatytułowanej „Możliwości pogłębienia wiary dzisiaj na katechezie, także w szkolnym nauczaniu religii” przewodniczyła prof. Anna Zellma (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie). W tej części referat wygłosił ks. dr Marek Korgul (PWT Świdnica) dotyczący praktycznej realizacji wychowania w wierze. Wskazał, że analiza podręczników do nauki religii pokazuje, że zawarty jest w nich aspekt poznawczy, a często brakuje komponentu wychowania do wiary. Wynika to stąd, że autorzy materiałów katechetycznych zakładają, że uczeń wie, co znaczy wiara. W tym kontekście ks. prof. US dr hab. Andrzej Draguła (Uniwersytet Szczeciński) zauważył, że więcej jest w katechezie szkolnej wyjaśniania niż rozumienia katechezy jako wdrażania. Ponadto należy podkreślać w szkolnej katechezie element świadomości, że Bóg jest naszym Ojcem i to stanowi źródło naszej radości. Ci, którzy przekazują tę prawdę, powinni być ludźmi radości (s. prof. M. Sondej).

Jubileuszowa debata katechetyków polskich w Trzęsaczu dotyczyła tematu wiary, który jest kluczowym zagadnieniem w Roku Wiary. Problemem palącym jest fakt, że często fundamenty wiary kurczą się u katechetów, dlatego ważny jest element formacyjny. Tak, by katecheta stale stawał się człowiekiem wiary i szukał inspiracji do misji głoszenia orędzia zbawczego. Dzisiejszy czas jest szczególny wymagający dla głoszących Ewangelię, ponieważ przemiany, które następują, wymagają błyskawicznego wyczucia sytuacji. Szansą jest ewangelizacja jako siła działalności Kościoła, bo z głoszenia Ewangelii rodzi się wiara. Można wymieniać elementy charakteryzujące czasy: rozpad więzi międzyludzkich, płytkość przekazu, atmosfera niepewności spowodowana kryzysem ekonomicznym, nieufność do Kościoła, wybiórczość prawd wiary, zniechęcenie prowadzących szkolne lekcje religii, można też krytykować młodzież, że nie chce słuchać, dzieci, że rozkapryszone, rodzice roszczeniowi itd., ale nie można zaprzestać poszukiwaniom dotarcia z przekazem ewangelicznym. W działaniach katechetycznych liczy się coś, co jest dobrym pomysłem, coś, co zapowiada przygodę i może przynieść niespodziankę. Nade wszystko jednak należy pozwolić działać Bogu.

2013-06-26 14:09

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Debata "Sobór Watykański II - pół wieku historii i co dalej?"

[ TEMATY ]

debata

Sobór Watykański II

Archiwum „Aspektów ”

Biskupi polscy na Soborze Watykańskim II

Biskupi polscy na Soborze Watykańskim II

Gdy wietrzymy, to otwieramy okno i je zamykamy, tymczasem podczas soboru chodziło o coś znacznie poważniejszego - mówił abp Józef Kupny podczas debaty w auli Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu. Wspólnie z metropolitą wrocławskim nad dziedzictwem Vaticanum II dyskutowali Tomasz Nakielski z "Civitas Christiana" i ks. prof. Stanisław Skobel, redaktor dwumiesięcznika "Społeczeństwo".

Wśród wielkich osiągnięć ojców soborowych paneliści zwrócili uwagę przede wszystkim na ducha dialogu. - Jan XXIII pokazał, że nie ma spraw, o których nie można rozmawiać - wskazał ks. Skobel, dodając, że ten właśnie papież pokazał, iż należy prowadzić dialog ze wszystkimi, bez względu na poglądy polityczne czy wyznawaną religię. - Duch dialogu jest największym dziedzictwem soboru, ale i zadaniem, które sobór wyznaczył od samego początku - spuentował ksiądz profesor.
CZYTAJ DALEJ

Różaniec ze św. Maksymilianem Kolbe

2025-10-25 20:55

[ TEMATY ]

rozważania różańcowe

Archiwum Ojców Franciszkanów w Niepokalanowie

Tajemnice chwalebne Różańca świętego. Módlmy się w intencji wynagrodzenia za obelgi i bluźnierstwa przeciwko Bożemu Macierzyństwu Maryi, które ranią Serce Maryi i obrażają Pana Jezusa.

Dokonałeś, Panie Jezu, swego dzieła przez Ojca, który Cię wzbudził z martwych. Wierzymy w Twoje Zmartwychwstanie. Radujemy się, że i nam pozostawiłeś pewność zmartwychwstania. Znakiem tej pewności i zapowiedzią naszego zmartwychwstania jest Uczta Eucharystyczna. Dziękujemy Ci za Twój pokarm na życie wieczne i prosimy za wszystkich, których odkupiłeś, aby przez Ciebie doznali zmartwychwstania i życia. Święty Maksymilian uczy nas"Chrystus zmartwychwstał" – powtarzają podczas Wielkanocy tysiączne usta. "I my mamy zmartwychwstać" – głosi nam wielkanocna pieśń, ale nie tylko po śmierci, lecz co rok Kościół święty wzywa do tego wiernych, nakazując spowiedź wielkanocną. Choćby kto miał nieszczęście duchowo umrzeć, choćby mu szatan mówił, że już nigdy z martwych nie powstanie, wystarczy szczere zwrócenie się do Pośredniczki łask wszelkich – Niepokalanej, by uzyskać nie tylko łaskę zmartwychwstania, ale także by osiągnąć wysoki, bardzo wysoki stopień świętości. Im kto więcej do Niej się zbliży, ten tym obficiej zaczerpnie z łask poznania i ofiarnego ukochania Boga, który z miłości ku nam poszedł aż na krzyż”.
CZYTAJ DALEJ

Bank Santander zwróci klientom skradzione z kont pieniądze

2025-10-26 18:49

[ TEMATY ]

bank

Adobe.Stock

Bank Santander poinformował PAP w niedzielę, że monitoring wykrył przestępcze transakcje przy użyciu kart płatniczych klientów. Zapewnił, że skradzione pieniądze zostaną zwrócone. Zgłoszenia ws. nieuprawnionych wypłat monitoruje na terenie całego kraju Komenda Główna Policji.

Biuro prasowe banku Santander wyjaśniło, że transakcje o charakterze przestępczym przy użyciu kart płatniczych klientów były wykonywane w bankomatach sieci współpracującej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję