Szukam nieruchomości. Pośrednik żąda moich danych osobowych (imię, nazwisko, PESEL, numer dowodu). Czy to nie za wiele w sytuacji, gdy ja chcę tylko obejrzeć posesję?
Odpowiedź eksperta
Zgodnie z definicją sformułowaną w ustawie o ochronie danych osobowych, dane osobowe to „wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej”. W praktyce danymi, z którymi najczęściej mają do czynienia pośrednicy, są dane zamieszczane w umowach pośrednictwa oraz w umowach sprzedaży nieruchomości: imiona i nazwiska klientów, imiona ich rodziców, numery PESEL, adresy zamieszkania, numery dokumentów tożsamości. Standardowo danymi pozyskiwanymi przez pośredników są również numery telefonów i adresy e-mail.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Od 10 listopada 2024 r. obowiązują nowe przepisy ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Wprowadziły one obowiązek uzyskania wyraźnej zgody klienta na kontakt telefoniczny lub SMS, co dla agentów nieruchomości oznacza konieczność dostosowania swojego działania do nowych wymogów prawnych. Celem zapewnienia pełnej zgodności z prawem agenci nieruchomości powinni nie tylko uzyskać wyraźną zgodę na kontakt, ale również poinformować klientów o ich prawach wynikających z RODO.
Reklama
W pierwszej kolejności pośrednik powinien wylegitymować zainteresowanego z uwagi na kwestię bezpieczeństwa. Musi wiedzieć, kogo wprowadza do mieszkania czy domu. W sytuacji gdyby doszło do włamania, oglądający znajdzie się w kręgu podejrzanych. Jasną podstawą domagania się danych zainteresowanego jest art. 6 ust. 1 lit. f RODO.
Nadto ustawa AML, czyli Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu mówi, że pośrednik w obrocie nieruchomościami to instytucja obowiązana, która bierze udział w identyfikacji zagrożeń w procesie prania pieniędzy. Artykuł 36 ustawy wymienia dane, które pośrednik ma obowiązek ustalić. I tak – są to: imię i nazwisko, obywatelstwo, miejsce zamieszkania, ale też PESEL, seria i numer dokumentu tożsamości, nr NIP, firma przedsiębiorcy.
Dane podaje się rzecz jasna dobrowolnie. Można się na to nie zgodzić, ale agent też nie ma obowiązku podjąć współpracy z osobami, których tożsamości nie zna.
